PAD - egységes európai díjkimutatás a bankszámlákról

Mit kell tudni a bankszámlák egységes díjkimutatásairól?

A 2014/92/EU Irányelv a fizetési számlákhoz kapcsolódó díjak összehasonlíthatóságáról, a fizetésiszámla-váltásról és az alapszintű fizetési számla nyitásáról hatályba lépése miatt hazánkban a hitelintézeteket jogszabály (144/2018. (VIII. 13.) Korm. rendelet) kötelezi meghatározott formátumú, egységes díjkimutatás kiküldésére.
Minden banki ügyfél 2020. január 31-ig egységes díjkimutatást kap bankjától az előző évben fizetett bankszámladíjairól.

Milyen időszakra vonatkozik a díjkimutatás?

  • Az első, 2020. január 31-ig kiküldött díjkimutatás a 2019. augusztus 1. és 2019. december 31. közötti időszakra vonatkozik. Az ezt követő években január 31-ig a megelőző teljes év díjkimutatását kell elküldeni az ügyfeleknek.

Miért jó ez az ügyfeleknek?
Az egységes díjkimutatás célja, hogy az ügyfelek

  • jobban átlássák saját banki költségeiket;
  • esetleg az információk birtokában változtassanak pénzköltési szokásaikon, például használják intenzíven az online csatornákat vagy fizessenek kártyával.

Mire érdemes odafigyelni a díjkimutatások értelmezésekor?

  • Az eddig havonta megkapott kivonatokon felül a díjkimutatásnak köszönhetően tehát a díjak összesítve éves szinten is megjelennek. Ez természetesen nem befolyásolja az ügyfelek havi banki költségeit.
  • A díjkimutatásban szereplő szolgáltatások elnevezésével kapcsolatban további információt kaphatnak a számlavezető bank honlapján szereplő fogalomtár alapján.

Mit tartalmaz a díjkimutatás?
A díjkimutatás az alábbi díjakat és kamatokat tartalmazza attól függően, hogy számlához milyen szolgáltatások kapcsolódnak:

  • a fizetési számlához kapcsolódó díjak;

valamint, ha kapcsolódik a számlához:

  • betéti kártyához kapcsolódó díjak;
  • internetbank és mobilalkalmazás díjai;
  • telefonos banki szolgáltatások díjai;
  • SMS szolgáltatás díja;
  • fizetési számlához kapcsolódó kamatok;
  • folyószámlahitelhez kapcsolódó kamatok és díjak.

Mi az ügyfelek teendője?
A díjkimutatással kapcsolatosan a banki ügyfeleknek nincs teendője. Az esetleges észrevételeket a számlavezető bank kezeli.