Tájékoztató a hiteleket érintő fizetési moratóriumról

Lakossági Ügyfelek részére

Tisztelt Ügyfelünk!

Ezen az oldalon részletes tájékoztatást adunk a fizetési moratóriummal kapcsolatban. A szöveg elején összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat, azonban kérjük, figyelmesen olvassa el a teljes tájékoztatót is, mivel a részletes szabályokat és a teendőket ott mutatjuk be.

A legfontosabb információk

  • A fizetési moratórium a 2020. március 18-án 24:00-kor fennálló hitelszerződések alapján már folyósított kölcsönökre vonatkozik. Ezek tekintetében a rendelet fizetési haladékot (moratóriumot) biztosít a tőke, kamat és díj megfizetésére minden lakossági ügyfél számára 2020. december 31-ig mely időtartamot a Kormány rendeletével meghosszabbíthatja.
  • Az érintett hiteltermékek: lakáshitelek (illetve a jelzálog alapú hitelek), a személyi kölcsönök (fedezetlen hitelek), a Babaváró hitelek, a hitelkártyák és a folyószámla hitelek.
  • A hitelkártyákkal kapcsolatos fontos információkat a 8. pontban találja meg.
  • Ön dönthet úgy, hogy mégis az eredeti szerződésnek megfelelően fizeti tovább hitelét.
  • A moratórium alóli kilépési szándékáról akár online is nyilatkozhat.  Az erre vonatkozó teendőket az 5., 6. és a 9. pontokban találja meg. Felhívjuk figyelmét, hogy folyószámlahitel esetén külön nyilatkozat kitöltése szükséges, ezt a 9. pontban találja meg!  
  • Amennyiben élni szeretne a fizetési moratórium lehetőségével, nincs semmilyen teendője, a törlesztő részletek nem fognak levonásra kerülni egészen a moratórium végéig.
  • A későbbiek során is van lehetőség a fizetési moratórium alóli kilépésre, vagy az abba való visszalépésre.
  • A moratórium lejárta után a törlesztő részletek nem lesznek magasabbak, a futamidő azonban meghosszabbodik.

Kérjük, figyelmesen olvassa el az alábbi részletes információkat is döntésének meghozatala előtt!

A Kormány a 47/2020. (III. 18.) sz. Korm. rendeletében a 2020. március 18. napján huszonnégy órakor fennálló hitel- és kölcsönszerződések alapján már folyósított kölcsönök tekintetében fizetési haladékot (azaz fizetési moratóriumot) biztosított a tőke-, kamat, díjfizetési kötelezettség teljesítésére valamennyi lakossági ügyfél számára A fizetési moratórium 2020. december 31-ig tart, mely időtartamot a Kormány rendeletével meghosszabbíthatja.

A Kormány 62/2020. (III. 24.) Korm. rendelete a fizetési moratóriumra vonatkozóan további részletszabályokat állapított meg.

1. Mire vonatkozik a fizetési moratórium?

A fizetési moratórium a 2020. március 18. napján huszonnégy órakor fennálló hitel- és kölcsönszerződések alapján már folyósított kölcsönökre vonatkozik.

Lakossági ügyfeleink esetében a fizetési moratórium kiterjed a lakáshitelekre (illetve a jelzálog alapú hiteltermékekre, pl. ingatlanfedezetes személyi kölcsönök), a személyi kölcsönökre (általánosságban a fedezetlen hiteltermékek), a Babaváró hitelekre, a hitelkártyákra, és a folyószámlahitelekre.

2. Kikre vonatkozik a fizetési moratórium?

A fizetési moratórium automatikusan, a jogszabály erejénél fogva megilleti minden a fizetési moratórium hatálya alá tartozó szerződés, illetve tartozás adósát.

3. Mit jelent a fizetési moratórium?

A fizetési moratórium hatálya alatt az adós a moratórium hatálya alá tartozó kölcsönök tőke-, kamat-, díjfizetési kötelezettségének teljesítésére fizetési haladékot kap.

A fizetési moratóriumra tekintettel elhalasztott fizetési kötelezettségeket az adósnak a fizetési moratórium lejártát követően kell teljesítenie.

A fizetési moratórium időtartama alatt lejáró szerződések 2020. december 31. napjáig meghosszabbodnak.

A jogszabály rendelkezése folytán a fizetési moratórium lejártát követően a törlesztő részletek összege nem növekedhet, ami a futamidő meghosszabbításával kerül biztosításra.

Az elhalasztott fizetési kötelezettségek tekintetében a törlesztendő tőke és kamat pontos összegéről, teljesítésének módjáról az eredeti szerződés és a hatályos jogszabályok alapján a Raiffeisen Bank a fizetési moratórium lejártával, a megfelelő időben tájékoztatást fog adni Ügyfelei részére.

4. Mit kell tennie, ha élni szeretne a fizetési moratóriummal?

Ha Ön élni kíván a fizetési moratóriummal, nincs további teendője.

5. Van-e lehetőség arra, hogy az eredeti szerződéses feltételek szerint fizesse a hitelét?

Igen, a fizetési moratóriumból lehetősége van kilépni akár az összes, akár egyes az Ön által megjelölt hitelei tekintetében is.

Ha Ön a kilépés mellett dönt, hitelét az eddigiek szerint fizetheti tovább. A befizetések az eredeti szerződésben foglaltak szerint kerülnek elszámolásra.

Hitele aktuális törlesztő részletéről, illetve hitele tekintetében fennálló aktuális fizetési kötelezettségéről a szokásos módon, a Bank által küldött értesítő levélből, vagy számlakivonatból tájékozódhat, illetve felvilágosítást kérhet Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatunkon a +36 80 488 588-as, belföldről ingyen hívható telefonszámon valamint a Raiffeisen Bank fiókjaiban. Javasoljuk a telefonos vagy az elektronikus ügyintézést.

Amennyiben a fizetési moratórium időszaka alatt hitele tekintetében aktív magatartással, a törlesztési célszámlára (amennyiben hiteléhez ilyen számla megnyitásra került) történő befizetéssel vagy átutalással fizetést teljesít, a Bank az adott fizetést az Ön ráutaló magatartásként akként értelmezi, miszerint az adott fizetés erejéig a fizetési moratórium lehetőségét nem kívánta igénybe venni. A Bank a teljesítést a szerződésben foglaltak szerint számolja el.

6. Mi a teendő, hol kell jeleznie, ha úgy döntött, hogy nem kíván élni a fizetési moratóriummal?

Jelenleg jelzáloghitele, személyi kölcsöne, Babaváró kölcsöne és folyószámlahitele tekintetében tudja jelezni, ha nem kíván élni a fizetési moratóriummal.

Tájékoztatjuk, hogy írásban a bankfiókban vagy telefonon a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálaton keresztül tett nyilatkozata a Bank által azonnal befogadásra kerül. Online nyilatkozata megtételét e-mailben igazoljuk vissza. A visszaigazoló e-mailben található linken keresztül Önnek meg kell erősítenie nyilatkozatát. Amennyiben nyilatkozatát nem erősíti meg, vagy azonosítása az online nyilatkozattétel során megadott ügyfél adatok alapján nem volt sikeres, úgy telefonon vesszük fel Önnel a kapcsolatot. Felhívjuk figyelmét, hogy a nyilatkozat feldolgozása több napot is igénybe vehet, szíves türelmét előre is köszönjük. A nyilatkozatában foglaltaknak megfelelő terheléseket, beállításokat a nyilatkozat befogadása időpontja alapulvételével a nyilatkozat feldolgozást követően végezzük el.

6.1. Tájékoztatjuk, hogy a Babaváró kölcsön esetén a kezességi vállalási díj elengedésre kerül a fizetési moratórium fennállásának időtartama alatt. Amennyiben Babaváró kölcsönét kívánja tovább fizetni, úgy a kezességvállalási díjat is meg kell fizetnie. Kérjük, ezt vegye figyelembe döntésénél!

6.2. Folyószámlahitelek esetében a moratórium kizárólag azon ügyfelekre vonatkozik, akiknek 2020.03.18-án volt kihasznált (könyvelt) hitelkerete. A fizetési haladék csak ezen kihasznált keret (mint már folyósított kölcsön) tekintetében áll fenn. További részletes információkat a folyószámlahitelekkel kapcsolatban a 9. pontban olvashat - ott találhatja meg a külön erre a hiteltermékre készült online kilépési nyilatkozatot is.

6.3. Hitelkártya szerződés esetén a minimum fizetendő összeget elérő vagy azt meghaladó visszafizetéssel Ön azt a szándékát fejezi ki, hogy a hitelkártyáját a megszokott módon szeretné a továbbiakban is használni, azaz Ön nem kíván élni a moratóriummal, így ezt nem szükséges külön is jeleznie. Fontos tudnia, hogy a 2020.03.18-án 24:00 után könyvelt hitelkártyás tranzakciók NEM tartoznak a fizetési moratórium hatálya alá! További részletes információkat a hitelkártyákkal kapcsolatban a 8. pontban olvashat.

 

Ha nem kíván élni a fizetési moratóriummal:

  • Az alábbi "Kitöltöm a nyilatkozatot" gombra kattintva lehetősége van valamennyi jelzáloghitele és személyi kölcsöne (ide nem értve a Babaváró kölcsönt és a folyószámlahitelt) tekintetében online nyilatkozatot tenni. Felhívjuk figyelmét, hogy az online nyilatkozat feldolgozása több napot is igénybe vehet, szíves türelmét előre is köszönjük.


 

  • Amennyiben csak egyes, Ön által meghatározott hitelszerződései, illetve Babaváró kölcsöne tekintetében kíván nyilatkozni:

- kérjük, hívja Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatunkat a +36 80 488 588-as, belföldről ingyen hívható telefonszámon és válassza a 7-es menüpontot!

- a Raiffeisen Bank fiókjaiban is lehetőség van a kérdésben eljárnia, de a jelenlegi helyzetben elsősorban a telefonos ügyintézést javasoljuk.

Amennyiben Ön folyószámlahitele tekintetében kíván nyilatkozni, kérjük, töltse ki a 9. pontban található online kilépési nyilatkozatot.

7. Van-e lehetőség arra, hogy visszatérjen a fizetési moratóriumba?

A jogszabályok lehetőséget adnak arra is, hogy a későbbiek során – ha úgy dönt – újra beléphessen a fizetési moratóriumba.

Amennyiben Ön a fizetési moratórium ideje alatt fizetési kötelezettségét bármikor nem teljesíti, fizetési kötelezettsége fedezetét nem biztosítja, vagy a Raiffeisen Bankot a fizetési moratóriumba történő visszalépéséről tájékoztatja, a Raiffeisen Bank a fizetési moratóriumba való visszalépését tudomásul veszi, és a késedelem jogkövetkezményei nem állnak be.

Amennyiben a későbbiek során mégis élne a moratórium lehetőségével, azt az alábbi elérhetőségeken jelezheti.

  • a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatunkon a +36 80 488 588-as, belföldről ingyen hívható telefonszámon. Válassza a 7-es menüpontot!
  • a Raiffeisen Bank fiókjaiban is lehetőség van a kérdésben eljárnia, de a jelenlegi helyzetben elsősorban a telefonos ügyintézést javasoljuk.

A megváltozott helyzetben is maximálisan szeretnénk az Önnek legkedvezőbb megoldásokat biztosítani. A fizetési moratóriumra való átállás nagyon összetett és bonyolult háttérmunkát igényel, kérjük szíves türelmét.

8. Mi a teendő a hitelkártyákkal?

A Raiffeisen Bank az eddig megszokottak szerint, 2020.03.25-én elkészítette aktuális hitelkártya-számlakivonatát. A 2020.04.14-én esedékes visszafizetéssel kapcsolatos tudnivalókat az alábbiakban találja meg.

Ha hitelkártyájával kapcsolatban élni kíván a fizetési moratóriummal:

A hitelkártya kivonaton közölt minimum fizetendő összeg, a felhasznált hitelkeret és a fizetési határidő tájékoztatásra szolgál, ez alapján nem köteles fizetést teljesíteni a moratórium alatt. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a kamatmentesség feltétele továbbra is a kivonaton közölt záró egyenleg fizetési határidőre történő maradéktalan megfizetése.

Fontos tudnia, hogy a 2020.03.18-án 24:00 utáni hitelkártyás költések NEM tartoznak a fizetési moratórium hatálya alá!

Amennyiben Ön automatikus minimum összeg átvezetési szolgáltatással rendelkezik, és a moratóriumban kíván maradni, úgy Önnek nincs teendője, a szolgáltatás teljesítését leállítottuk.

Amennyiben Ön automatikus keretfeltöltő szolgáltatással rendelkezik hitelkártya tartozásának rendezésére, úgy legkésőbb 2020.04.13-ig kérje a szolgáltatás leállítását a Raiffeisen Direkt telefonos ügyfélszolgálatnál a 06 80 488 588-as telefonszámon.

Amennyiben Ön csoportos beszedési megbízással rendezi a hitelkártya tartozását, kérjük, vonja vissza a csoportos beszedési megbízást számlavezető bankjánál legkésőbb 2020.04.13-ig.

Ha hitelkártyájával kapcsolatban nem kíván élni a fizetési moratóriummal:

Amennyiben pénzügyi helyzetének mérlegelése után úgy dönt, hogy hitelkártya-tartozását a minimum összegben, vagy a kamatmentes hitelkártya használat érdekében a teljes összegben meg szeretné fizetni, és eddig a tartozást

  • átutalással fizette meg: nincs változás, kérjük, az eddig megszokottak szerint adja meg az eseti átutalási megbízást.
  • Raiffeisen bankfióki befizetéssel fizette meg: kérjük, inkább vegye igénybe az átutalással történő fizetést és csak indokolt esetben keressen fel bankfiókot.
  • automatikus keretfeltöltő szolgáltatással vagy csoportos beszedéssel fizette meg: nincs teendője. Tartozását a megszokott módon, automatikusan rendezzük, amennyiben a bankszámláján a szükséges fedezet rendelkezésre áll.
  • automatikus minimum összeg átvezetési szolgáltatással fizette meg Raiffeisen Banknál vezetett számlájáról: kérjük, adja meg eseti átutalási megbízását.

A hitelkártya-számlára történő, a minimum fizetendő összeget elérő vagy azt meghaladó visszafizetéssel Ön azt a szándékát fejezi ki, hogy a hitelkártyáját a megszokott módon szeretné használni, azaz Ön nem kíván élni a moratóriummal, így ezt nem szükséges külön is jeleznie.

9. Tájékoztató a folyószámlahitelekről

Folyószámlahitelek esetében a moratórium kizárólag azon ügyfelekre vonatkozik, akiknek 2020.03.18-án volt kihasznált (könyvelt) hitelkerete. A fizetési haladék csak ezen kihasznált keret (mint már folyósított kölcsön) tekintetében áll fenn.

A kihasznált keret összegére a Raiffeisen Bank a moratórium ideje alatt a szerződésben meghatározottak szerint kamatot számít fel. Az elhalasztott fizetési kötelezettségek tekintetében az eredeti szerződés és a hatályos jogszabályok alapján a Raiffeisen Bank a fizetési moratórium lejártával, a megfelelő időben tájékoztatást fog adni Ügyfelei részére.

Kilépési lehetőség a fizetési moratóriumból

Amennyiben bankszámlahitelét a továbbiakban is a megszokott módon, a teljes hitelkeret összegében szeretné használni és úgy dönt, hogy szerződésből eredő kötelezettségeit változatlanul a szerződésben foglaltak szerint teljesíti, úgy akár online is nyilatkozhat arról, hogy folyószámlahitele tekintetében nem él a fizetési moratóriummal.

Ha úgy dönt, hogy folyószámlahitele tekintetében nem él a fizetési moratóriummal, a bankszámlára érkező jóváírások változatlanul automatikusan csökkentik a hitelkeretből igénybevett kölcsön összegét, továbbá a szerződésből eredő fizetési kötelezettségeivel a Bank automatikusan  megterheli a bankszámláját. Amennyiben bankszámlahitelét bármikor teljes összegben visszafizeti, úgy már a későbbiek során már nem élhet a fizetési haladékkal.

10. Központi Hitelinformációs Rendszerrel kapcsolatos tájékoztatás
Az MNB elvárása szerint a fizetési késedelembe esett ügyfelek részére továbbra is biztosítani szükséges a megfelelő tájékoztatást fizetési késedelmük fennállásáról és annak lehetséges következményeiről.

A legfontosabb tudnivalók:

  • ha Önnek korábban nem volt fizetési elmaradása, és igénybe vette a fizetési moratórium lehetőségét, akkor a fizetési moratórium időszaka alatt meg nem fizetett törlesztő részletek miatt nem kerülhet a KHR-be,
  • amíg tart a fizetési moratórium (a jelenlegi információk alapján 2020.12.31-ig), addig a 2020.03.18-án 24 óra előtt teljes egészében folyósított kölcsönökhöz nem lehet új mulasztást rögzíteni a KHR-be, feltéve, hogy a szerződés a moratórium kezdetéig nem szűnt meg,
  • a 2020.03.18-a után folyósított szerződésekre nem vonatkozik a fizetési moratórium, így nemfizetés esetén rögzíthető új mulasztás a KHR rendszerben,
  • azok az adósok, akik 2020. március 18-án 60 napot meghaladó, de a KHR-ben még nem rögzített késedelemmel rendelkeztek, 2020. június 30-ig személyre szólóan is tájékoztatásra kerülnek.

A KHR felé történő adattovábbítással kapcsolatos további részleteket ide kattintva találhatja meg.

11. A Bank Adatvédelmi és adatkezelési tájékoztatója a Bank honlapján (www.raiffeisen.hu) Adatkezelés címszó alatt érhető el, további részletszabályok a speciális fizetési moratóriumhoz kapcsolódó Adatkezelési tájékoztatóban találhatóak.

Jelen tájékoztatás a hatályos jogszabályok alapján készült. Amennyiben a bankszámlahitelre vonatkozó moratórium szabályok vonatkozásában további jogalkotásra, illetve jogalkotói, hatósági értelmezésre kerül sor, a Raiffeisen Bank az itt közölt információkat frissítve tájékoztatja Ügyfeleit.

Üdvözlettel,
Raiffeisen Bank Zrt.